en  de  lt

Authentict - ICT met autisme

Authentict - ICT mét autisme

Het codewoord is acceptatie

Medewerkers met autisme volledig tot hun recht laten komen

Authentict is een ICT-bedrijf waar mensen met autisme werkzaam zijn. Een prachtig initiatief waar ook cliënten van Riwis baat bij (kunnen) hebben!

Daan Beukers is initiatiefnemer en eigenaar van Authentict, een ICT-bedrijf waar mensen met autisme werkzaam zijn. Daan is een zeer bevlogen en betrokken werkgever die dit bedrijf vanuit zijn hart heeft opgezet. Ondanks dat dit een gewoon commercieel bedrijf is zonder subsidie, wordt er op een bijzondere manier met de werknemers omgegaan, zodat iedereen volledig tot zijn recht komt. Medewerkers John­Boy Bordeaux en Dirk Wedman beamen dit.

Waarom Authentict?
Over de naam Authentict ontstaat snel verwarring, want hoe wordt het uitgesproken en waarom zo’n lastige naam? "Ik wilde een naam die er logisch uitziet en waar mensen over na zouden denken. Een samentrekking van authentiek -wij vinden dat de mensen hier erg zichzelf zijn, zonder masker - en ICT. Het is wel grappig, want je hoort overal verschillen in hoe het wordt uitgesproken, maar daardoor wordt er wel over ons doorgepraat."

"Ik wil een hele goede werkgever zijn,
de beste die er is voor deze groep mensen"

Grote ontwikkeling
De medewerkers van Authentict maken een grote ontwikkeling door vanaf binnenkomst, vertelt Daan. "De meeste hebben hiervoor duidelijk lang niet gewerkt en zijn heel erg kwetsbaar. Vaak heeft men geen dagstructuur en eet men niet gezond. Maanden later herken je ze niet meer terug. Ze hebben zelfvertrouwen gecreëerd, hebben structuur in hun dag, ze hebben een doel."
John­boy en Dirk hebben allebei de opleiding tot software­tester gedaan en zijn nu met veel plezier werkzaam bij Authentict. John-boy: "Ik heb meer ritme gekregen sinds ik bij Authentict werk. Ik werk nu 22 uur per week, verspreid over 3 dagen. Op deze dagen weet ik wat ik moet doen en waar ik naartoe moet. Dat vind ik prettig. Ik ben trots op mijzelf dat ik nu een goede baan heb."
Dirk: "Ik merk aan mijzelf dat ik veel minder afhankelijk ben van de begeleiding van Riwis sinds ik bij Authentict werk. Op dit moment is het contact met mijn woonbegeleider laag-frequent. Ik ben daar blij mee. Ik kan dankzij Authentict een redelijk stabiel leven leiden. Je hebt hier dagritme en het gevoel dat je zelfvoorzienend bent. Het stimuleert mij ook weer om dingen te ondernemen en dingen thuis beter op orde te hebben."

"Ik kan dankzij Authentict een redelijk stabiel leven leiden."

Communiceren als in het leger
Daan blijkt talent te hebben voor de omgang met zijn bijzondere medewerkers. "Ik ben anders gaan communiceren. In de buitenwereld draaien we vaak om dingen heen. Hier communiceren we zoals in het leger. Bijvoorbeeld: Dit ga je doen. En ik merk dat ik dit op een natuurlijke manier heel goed kan. Ik heb nu zelfs gesprekken met mensen van 60 seconden. We staan nu hier, je gaat het komende uur dit doen, dit is de bedoeling, ben je oké? We kijken dus echt per individu: wat heeft diegene nodig en welke vorm van sturing is zinvol? Zodat elke werknemer volledig tot z’n recht komt."

Coaching
Met behulp van ICT-projectleiders en coaches worden de medewerkers goed gemonitord en begeleid. "De coaches kunnen problemen die de werknemers bijvoorbeeld thuis hebben met hen bespreken. Zo kwamen we er achter dat een aantal mensen schulden hadden en dan regelen we schuldsanering. Of als we iemand duffig vinden, kan een coach meegaan naar een arts."
Dirk voelt zich gesteund en vertrouwd door zijn collega's. "Er is een gezellige sfeer en we hebben vrijwel nooit ruzies. Er vliegen geen computers door de ruimte, misschien alleen als de computers het niet doen, "zegt Dirk glimlachend. "Ik ben echt blij dat ik de kans heb gekregen om een invulling te kunnen geven aan dit bedrijf."

Ontwikkelen op sociaal gebied
Daan regelt wekelijks een catering voor een gezonde maaltijd en organiseert een borrel in een café. "Ik heb een locatie gevonden waar de muziek zacht wordt gezet, waar ze vegetarische burgers hebben en versgeperste sapjes. Die dan wel van tevoren gemaakt worden, anders maakt het persen veel te veel herrie. Het is een gewoon café, je bent met elkaar, maar je bent wel uit. Ik gun het ze dat ze zich op sociaal gebied ook ontwikkelen en elkaar op een andere manier leren kennen. Ik wacht nog op het eerste huwelijk," zegt hij grappend.
De sociale activiteiten worden door medewerkers gewaardeerd. John­Boy vindt de borrels één van de leuke dingen binnen Authentict, naast het werk.

"Ik gun het ze dat ze zich op sociaal gebied ook ontwikkelen
en elkaar op een andere manier leren kennen."

Stabiliteit
Beide medewerkers willen graag bij Authentict blijven werken. John­boy: "Het biedt mij zekerheid en stabiliteit en kansen om mij verder te ontwikkelen. Ik doe meer ervaring op het gebied van ICT op. Daarnaast heb ik hier leuk contact met mijn collega's!"
"Ergens anders verdien ik misschien meer, maar het risico dat je daar een andere mentaliteit tegenkomt is erg groot. Hier heb ik een leuke werkvloer, krijg ik begrip, is er draagvlak en zijn ontplooiingsmogelijkheden. Dat is niet in geld uit te drukken," sluit Dirk af.

Klik hier om naar een pdf van het artikel te gaan.

Door Lieke van Duinen en Marjorie Korssen, Bureau Apeldoorn

Bron: Riwis